1. Van veel suikers eten krijg je diabetes.

Het eten van suikers heeft zelf geen invloed op het krijgen van diabetes. Het is een ‘technisch probleem’ in het lichaam die voor diabetes zorgt. Het kan zijn dat de alvleesklier geen insuline meer aanmaakt of het lichaam er niet meer op insuline reageert. Echter als je veel suikers eet krijg je vaak te veel vetten en calorieën binnen. Dat kan voor overgewicht zorgen en overgewicht heeft wel invloed op het krijgen van diabetes.

2. Gluten zijn slecht voor je.

Juist het volgen van een glutenvrij dieet zonder een medische indicatie is slecht voor de gezondheid. Mensen die gluten vermijden krijgen ook te weinig tot geen volkoren graanproducten binnen. Door glutenvrij te eten loop je ook belangrijke mineralen en voedingsstoffen mis zoals vezels, eiwit, B-vitamines en ijzer. Door het eten van 3 opscheplepels volkoren graanproducten of 3 volkoren boterhammen per dag verklein je het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes. Eet daarom alleen glutenvrij als daar een medische reden voor is zoals coeliakie of PDS. Neem contact op met een specialist bij het verdenking van glutenintolerantie. 

3. Het is prima om elke dag een eitje te nemen.

Ei bevat naast goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten ook cholesterol en verzadigd vet. Cholesterol en verzadigd vet zit in de eidooier. Of je nou elke dag een eitje neemt of niet is afhankelijk van je voedingspatroon. Eet je vis en vlees dan is het beste om 3 eieren per week te gebruiken. Eet je vegetarisch dan kan je prima 4-5 eieren per week eten. Omdat vegetariërs over het algemeen minder verzadigd vet en cholesterol binnenkrijgen hebben ze een ruimere marge met de eieren. Ben je geen vegetariër maar je wilt wel vaker een ei nemen? Dan kan je het beste je vlees, kaas en leverproducten verminderen. Voor sporters die vaak eieren nemen om extra eiwitten binnen te krijgen is het beste om de eierdooier dan weg te gooien.

4. Met een fruitsmoothie krijg ik mijn dagelijkse vitamines en mineralen binnen.

Maak je zelf een verse fruitsmoothie? Dan bevat dat een stuk meer voedingsstoffen (vitamines, mineralen en vezels) en minder suikers dan eentje uit de supermarkt. Echter bij het maken van een fruitsmoothie gaan voedingsstoffen verloren. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Het beste is daarom om 2 stuks fruit en niet te vergeten 250 gram groenten per dag te eten. 

5. Citroensap en/of grapefruitsap breekt vet af.

Citroen en/of grapefruitsap breekt geen vet af en is nooit wetenschappelijk aangetoond. Citroensap heeft wel ontvettende eigenschappen, maar die komen dus in het menselijk lichaam niet tot hun recht om vetcellen af te breken. 

6. Ik heb zware botten.

Er bestaan geen zware botten. Ieder mens heeft een botmassa die past bij zijn/ haar lengte. Iemand met een lengte van 150 cm heeft minder botmassa dan iemand met een lengte van 190 cm. Echter word bij het berekenen van de BMI ( Body Mass Index) daar rekening mee gehouden. De extra kilo’s zijn dan niet te wijten aan zware boten maar aan de extra lichaamsvet. Bij bodybuilders zijn die extra kilo’s vaak de spieren. 

7. Fruitsuikers zijn gezonder dan gewone suikers.

Suiker = suiker. Of het gaat om van nature aanwezige suikers of toegevoegde suikers daar maakt je lichaam geen onderscheid tussen. Ze bestaan allemaal uit de bestanddelen glucose, fructose of een mengsel daarvan. Het verschil tussen fruit en toegevoegde suikers is dat fruit bevat vitamines, mineralen en vezels. Het is niet voor niets dat er dagelijks 2 stuks fruit word aanbevolen en geen 5 of 10. Juist vanwege de van nature aanwezige suikers.