Je bent een tijdje samen met je beste vriend(in) aan het sporten en opeens komt degene met voedingsadviezen die je zou moeten overnemen voor betere prestaties. Het is absoluut niet verstandig om klakkeloos voedingsadviezen over te nemen van je sportmaatje, collega of buurvrouw/ buurman. Wat bij degene werkt betekend niet dat het ook bij jou zou werken. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het samen stellen van een voedingsschema:

  • Iedereen is anders en is dus je voedingsadvies heel persoonlijk. Daarbij moet er rekening gehouden worden met je leeftijd, lengte, gewicht, sekse, leefstijl en trainingsschema. Dan pas kan er bepaald worden hoeveel voedingsstoffen je nodig hebt en de juiste verdeling daarvan.
  • Er zit verschil in duurtraining ( bijv. marathon) , intervaltraining ( bijv. hardlopen) , krachttraining (bijv. spieropbouw of behoud van spiermassa). Ook de voeding die er bij komt kijken is verschillend.
  • De juiste voeding zorgt ervoor dat je beter presteert, minder snel blessures krijgt en energiek bent. Ook kunnen maag- en darmklachten of hongerklop worden voorkomen waardoor je beter kunt sporten.
  • Vergeet niet dat bij bepaalde ziektebeelden extra aandacht besteed moet worden aan de ziekte. Dat houdt in dat zowel de voeding als het sportschema moet goed afgestemd zijn op het ziektebeeld. Daarvoor kun je terecht bij een (sport)diëtist die een HBO opleiding heeft afgerond en beschikt over de juiste kwalificaties. Alle adviezen worden gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Wees jezelf en voorkom dat je met de fabels en/of halve waarheden anno 2017 meegaat. Daarmee werk je alleen maar jezelf tegen. Met frustraties en teleurstellingen als gevolg. Een groep volgen is makkelijk en dat kan iedereen. Maar je eigen pad kiezen is moedig en zeer persoonlijk. Leef je eigen leven en niet die van iemand anders.