Fruit is goed voor de gezondheid en het is lekker. Maar lang niet iedereen is er dol op. Daarnaast heb je ook nog mensen met een allergie voor bepaalde fruitsoorten.

Het advies is 2 porties (200gram) fruit per dag. Het eten van fruit hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Wat is fruit precies?

Fruit is de verzamelnaam voor alle eetbare vruchten. Over sommige vruchten zijn er nogal discussies gaande want ze worden ook wel tot groente gerekend. Denk daarbij aan tomaat, komkommer, aubergine en paprika.  Omdat er veel fruitsoorten bestaan worden ze ingedeeld in families. Het gaat om zachte fruit, steenvruchten, pitfruit, citrusfruit en andere exotische fruit.

  1. Zacht fruit: bijv. verschillende bessen, aardbeien en druiven
  2. Steenvruchten: bijv. perziken/ nectarines, kersen, abrikozen en pruimen
  3. Pitfruit: bijv. appels en peren
  4. Citrusfruit: bijv. sinaasappels, citroenen en mandarijnen
  5. Ander exotisch fruit: bijv. bananen, kiwi’s en mango

Fruit en allergieën

Gelukkig komt overgevoeligheid voor fruit niet heel veel voor. Vaak zie je het bij mensen met hooikoorts of latexallergie. Meestal is de allergie voor bepaalde steenvruchten en pitfruit. Denk daarbij aan kers, abrikoos, appel en peer. Zo een allergie kan gedurende de levensloop zich ontwikkelen en hoeft dus niet van kinds af aan aanwezig te zijn.

Alle soorten fruit leveren goede voedingsstoffen en zijn daarom onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Eet daarom dagelijks voldoende fruit en het liefst gevarieerd ( seizoensgebonden). Zo weet je dat je van alle fruitsoorten de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem dan contact op met FitAssen.
FitAssen helpt je graag op weg naar een gezonder eetpatroon.