Er zijn een aantal belangrijke dingen wat je wel en niet moet doen om een gezond gewicht te behalen.

Wat moet je vooral niet doen:

  • Ga vooral niet crash diëten (500-1500 kcal.)
  • Gebruik geen diëten waarbij je bepaalde voedingsmiddelen volledig weg moet laten (koolhydraat arm, Sonja Bakker, etc)
  • Ga niet heel fanatiek 6-7 keer per week sporten.

Alle bovengenoemd punten zijn niet vol te houden op een lange termijn. Wat ook vooral belangrijk is dat je bij bepaalde diëten waarbij je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt of bepaalde voedingsmiddelen weglaat een tekort ontwikkelt aan vitamines en mineralen. Deze heb je juist nodig om gezond te zijn en zodat je lichaam goed kan blijven functioneren.

Wat moet je vooral wel doen:

  • Je moet je leefstijl veranderen, denk daarbij aan voeding, beweging en rust/ontspanning.
  • Stel realistische doelen en gun jezelf de tijd om ze te behalen.
  • Begin stap voor stap aan je doelen te werken. Bijv. eerst zorg je dat je voeding onder de controle is en dan pas begin je aan beweging/ sport of andersom.
  • Wees niet te streng voor jezelf, je leeft een keer en je moet ook wel af en toe kunnen genieten.
  • Het is ook verstandig om hulp in te schakelen als je niet weet wat je moet doen o.a. bij een sportschool. Dan kan je het beste advies vragen aan een fitnesstrainer. Dan krijg je een schema op maat die past bij je wensen en doelen. Zo weet je dat je op de juiste manier traint en voorkom je later blessures, ergernissen en teleurstellingen.
  • Wat betreft de voeding probeer niet alles te geloven wat je op internet leest of hoort in de wandelgangen. Schakel een professional in als je vragen hebt zodat je op de goede manier begeleidt kan worden.

Ook in 2015 wordt 3 uur dieetadvisering vanuit de basisverzekering vergoed!