Zolang ik mijzelf kan herinneren hoorde ik mensen roepen dat ze vitaminepillen moesten gebruiken.

Anno 2017 is er niet veel veranderd. Er zijn veel reclamespotjes over de supplementen en ook worden vooral de positieve effecten van de vitamines benadrukt. Er worden zelfs topatleten erbij betrokken. Sven Kramer is zelf nu te vinden in een reclamespotje over vitaminesupplementen terwijl een aantal jaar geleden zelf langdurige blessure had vanwege zenuwschade. De blessure was het gevolg van een te hoge inname aan vitamine B6.

Toch vergeten veel mensen dat bepaalde vitamines zelfs schadelijk kunnen zijn. Voor een aantal vitamines is er een aanvaardbare bovengrens vastgesteld omdat een hoge inname een risico vormt voor de gezondheid. Bij een gezonde voeding loop je geen risico op een overdosis aan vitamines. Dat gebeurt echter wanneer je langdurig te hoge dosis supplementen gebruikt. Hieronder een toelichting hierover.

Vitamine Aanvaardbare bovengrens Reden
Vitamine A 3.000 mcg microgram) Een teveel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken.  Voor peuters en kleuters wordt geadviseerd het gebruik van leverproducten te beperken. De bijbehorende symptomen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Er zijn ook aanwijzingen dat meer dan 1500 microgram vitamine A per dag het risico op heupfracturen bij volwassenen verhoogt, maar dit wordt nog verder onderzocht. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en niet om provitamine A uit groenten en fruit.
Vitamine D 100 mcg Bij langdurig gebruik van supplementen met hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Met een normale voeding gebeurt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak. Echter te lang zonnen verhoogd de risico op huidkanker.
Vitamine E 300 mg ( milligram) Te veel aan vitamine E is op zichzelf niet schadelijk. Alleen kan de bloedstolling van mensen met een vitamine K-tekort en mensen die behandeld worden met bloedverdunners, worden beïnvloed.
Niacine (B3) 10/90 mg Bij overdosering met (hoog gedoseerde) supplementen met nicotinezuur, maar niet met nicotinamide, kan bloedvatverwijding ontstaan: flushing of opvliegers. Bij zeer hoge dosering nicotinamide kan schade aan lever en ogen ontstaan. Nicotinamide is de vorm die in vrijwel alle vitaminesupplementen wordt gebruikt.
Vitamine B6 25 mg Bij langdurig dagelijks gebruik van supplementen met meer dan 21 milligram vitamine B6 kan perifere neuropathie ontstaan. Dit is een aandoening aan het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan.
Foliumzuur (B11) 1.000 mcg Er zijn geen aanwijzingen dat te veel foliumzuur uit de voeding schadelijk is. Dat is wel het geval voor synthetisch foliumzuur (PMG) dat in tabletten zit. Suppletie met PMG kan namelijk het opsporen van afwijkingen aan het zenuwstelsel bij mensen met een vitamine B12-tekort bemoeilijken (maskeren).

 

Voor sommige groepen zijn bepaalde supplementen juist onmisbaar. Denk daarbij aan zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s, peuters en veganisten. Daarom is het verstandig om een diëtist in te schakelen en te kijken welke voedingsstoffen je extra nodig hebt en wat haal je al uit je voeding. Iedereen moet een persoonlijke voedingsadvies krijgen waarbij er rekening wordt gehouden met de gezondheid, leeftijd, geslacht etc…

Voor al je vragen over de vitamines neem je contact op met FitAssen.