1. Vaak proberen mensen te sporten nog voor het ontbijt. Dan denken ze dat ze meer vet verbranden i.p.v. koolhydraten. Maar op een nuchtere maag sporten is niet verstandig en zorgt absoluut niet voor een snellere vetverbranding. Sterker nog hierdoor heb je tijdens het sporten minder energie en stop je waarschijnlijk eerder. In sommige gevallen kun je zelfs flauw vallen, omdat het glucosegehalte in het bloed daalt.

2. Het kan bij zowel krachtsport als conditiesport voorkomen dat je op de weegschaal in kilo’s aankomt. Laat je niet ontmoedigen. Als je intensief sport, kan je er vanuit gaan dat je vetmassa kwijt bent. De extra kilo’s zijn dan spieren. Met meer spiermassa verbrand je iets meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes tussen de sportmomenten in. De verbranding gaat namelijk ook door in de spieren, omdat spierherstel energie kost.

3. Buikvet verbranden binnen drie weken tijd is helaas niet mogelijk. Er zijn geen trainingen die bijvoorbeeld specifiek je buikvet kunnen verbranden. Als je vetmassa verliest gaat dit geleidelijk over je hele lichaam. Pas nadat wat vet rond je middel weg is, kun je wel buikspieren gaan trainen om ze zichtbaar te maken. En nog een enorme opbrengst: hoe minder buikvet, hoe kleiner het risico op ernstige chronische ziekten.

4. Bietensap lijkt al een tijdje een hype te zijn onder duursport. Het hoge gehalte nitraat in rode bietensap zou de prestaties en het uithoudingsvermogen verbeteren, zoals wordt beweerd in een reeks van kleine wetenschappelijke studies. Het positieve effect is echter nog niet overtuigend aangetoond. Er zijn wel effecten gemeten, maar die zijn klein en komen alleen voor bij bepaalde sporters. Grote studies met voldoende deelnemers zijn tot nu toe nog niet uitgevoerd of gepubliceerd.

Heb je n.a.v. bovengenoemde vragen neem dan gerust contact op met FitAssen. Ook voor andere vragen over voeding en fitness/ sport staan we je graag te woord.