De Sinterklaas is nog amper weg en wij zijn al bezig met de voorbeding voor de kerst en oud en nieuw.
Het is natuurlijk gezellig en leuk maar er komt ook heel veel lekkers voorbij. De vragen schieten gelijk binnen…

Wat moet ik wel en niet nemen? Kom ik aan tijdens de feestdagen? Misschien kan ik beter de verleiding vermijden?

Het is allemaal verwarrend genoeg en daarom heb ik een paar hele simpele en handige tips voor de feestdagen!

  • Tijdens de feestdagen mag iedereen genieten van wat lekkers. Tenzij je een allergie of intolerantie hebt kun je beter bepaalde producten laten staan. Anders is het echt niet erg om eens in de zoveel tijd te zondigen.
  • Van de feestdagen zelf kom je niet aan. Ook al voelt dat vaak zo omdat je daarna opgeblazen gevoel krijgt of zwaarder bent op de weegschaal. Vaak eet je minder gezond waardoor ook meer zout in de voeding aanwezig is. Daardoor kan je vocht vasthouden. Stel dat je in de ochtend na de kerstmaaltijd zwaarder weegt, dan heeft dat eerder te maken met je vochthuishouding dan een extra kilo aan vetmassa.
  • Het is belangrijk om tijdens de feestdagen te kunnen genieten van wat je eet en drinkt. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Onthoud dat het gaat om je voedingspatroon in het algemeen en niet om een specifieke dag/ gelegenheid. Een voorbeeld: stel je eet 6 dagen in de week pizza en een dag neem je salade. Dat betekend niet dat je nu opeens gezond eet. Zelfde geldt als je 6 dagen gevarieerd eet en een dag in de week een pizza neemt. Hierdoor word je niet opeens ongezond.
  • Heb je meerdere dagen in december dat er wat op de planning staat? Dat kan! Zorg dat je per keer met mate eet. Dat betekend dat je moet stoppen op het moment dat je verzadigd bent. Overeten is nooit goed en heel vaak merk je dat snel aan je maag en darmen. Opgeblazen gevoel, winderigheid, soms krampen.
  • Ook is het verstandig om tussendoor gewoon je voeding aan te houden. Bijvoorbeeld je hebt 25 en 26 december s avonds een etentje. Zorg dat je ontbijt, tussendoortjes en de lunch verder gezond zijn. Ook tussen de kerst en oud en nieuw neem geen oliebollen maar eet gevarieerd en gezond. Dan kan jij nog op 31 december en/of 1 januari een glas champagne drinken met een oliebol erbij.
  • Voor de komende dagen is het vooral belangrijk om een balans te vinden die het beste bij je past waarbij je gezonde voeding blijft gebruiken en toch heerlijk kunt genieten van de mooiste tijd van het jaar!