Je hoort dagelijks verschillende termen voorbij komen. Je hebt vegetarisme, veganisme, flexitarisme, fruitarisme….

Maar wat houd dat nou precies in? Je weet heel vaak niet eens wat een vegetariër eet, laat staan al die moeilijke termen. Daarom heb ik besloten om per voedingsprincipe een uitleg te geven.

Vegetarisme:

Binnen de vegetarisme bestaan ook wel verschillen. De ene vegetariër is de ander niet.Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn en daarom ga ik de vegetarisme opsplitsen in subgroepen.

  • Lacto-ovo-vegetarisme: geen vlees en vis, maar wel melkproducten en eieren.
  • Ovo-vegetarisme: geen vlees, vis en melkproducten, maar wel eieren.
  • Lacto-vegetarisme: geen vlees, vis en eieren, maar wel melkproducten.

Als vegetariër kun je prima volwaardig eten. Groente, fruit, brood, graanproducten, peulvruchten, zuivelproducten en eieren bevatten samen alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Vitamine B12 kan echter moeilijk zijn om binnen te krijgen. Om er zeker van te zijn dat je geen tekorten oploopt, kan je hiervan een supplement nemen. Ook moet je uiteraard rekening houden met ijzer, vitamine A, vitamine D en visvetzuren. Vegetarische vleesvervangers zijn een prima vervanging, maar ook daarbij is niet elke vervanger volwaardig. Het is daarom verstandig om met de diëtiste samen naar je voedingspatroon te kijken. Zo voorkom je dat je op een gegeven moment tekorten krijgt. Door tekorten kan je bloedarmoede, vermoeidheid, slechte concentratie en zelfs psychische klachten krijgen.

Veganisme:

  • Veganisme: geen enkele vorm van dierlijk voedsel.

Aangezien vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt is voor de veganisten verstandig om vitamine B12 tabletten te slikken. Hou er wel rekening mee dat niet alle tabletten geschikt zijn voor de veganisten. Kijk altijd op de verpakking. Daarnaast heb je als veganist meer eiwitten nodig dan de vegetariërs en 30% meer dan de mensen die wel vlees eten. Waar je ook rekening mee dient te houden is dat ijzer kan moeilijk opgenomen worden omdat in plantaardige producten een ander vorm van ijzer is dan in vlees. Met vitamine C word het beter door je lichaam opgenomen. Tevens zijn er verschillende producten die ijzer bevatten. Raadpleeg de diëtiste.

Flexitarisme:

  • Mensen die niet dagelijks vlees eten. Gem. 3-4 keer per week vleesvrije dagen.

Bij flexetarisch eten krijg je in principe voldoende voedingsstoffen binnen. Minder vlees en zuivel eten en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers zorgt net als een helemaal vegetarisch eetpatroon voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Het is niet alleen beter voor jezelf maar ook voor het milieu. Dierlijke producten belasten het milieu vele malen meer dan plantaardige. Daarnaast speelt misschien de dierenwelzijn ook een rol om minder vaak vlees te nemen.

Fruitarisme:

  • Fruitariërs gaan een stap verder dan de veganisten en eten namelijk ook geen planten of delen daarvan omdat ze het leven van de plant willen respecteren.

Wat eet een fruitariër dan wel? Noten, vruchten, zaden en rauw voedsel. Omdat dit op natuurlijke wijze van de plant afkomst en ook echt is bedoelt als voedsel. Fruitarisme kun je verdelen in 6 subgroepen.  Over het algemeen is fruitarisme een extreme voedingsgewoonte. Het heeft voordelen zoals minder vaak overgewicht, minder kans op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes. Echter kent het ook nadelen zoals tekorten en is niet geschikt voor jongeren en al helemaal niet voor de kinderen. Door de tekorten kan de groei en ontwikkeling in problemen komen. Ook ondervoeding komt regelmatig voor. Fruitarisme is geen geschikte eetpatroon voor een langere periode.

Raw-foodisme:

  • Raw-foodisme of crudivorisme is een dieet van grotendeels ongekookt en onbewerkt voedsel, het zogenoemde raw food.

De naam zegt het al “rauw voedsel”. Het gaat vaak om rauwe groenten maar ook wel rauwe melk, vis en vlees. Het is belangrijk om te weten dat bij rauw voedsel tekorten en ondervoeding kan ontstaan. Bij kinderen kan het een groeiachterstand opleveren, tand bederf bij volwassenen en de menstruele cyclus bij vrouwen kan ontregeld raken. Ook raw-foodisme is geen geschikte eetpatroon voor een langere periode.