HIIT staat voor High Intensity Interval Training en wordt gedefinieerd als een training met herhaalde explosies van korte tot matige duur, uitgevoerd op een intensiteit die hoger is dan de anaërobe drempel.

Hoge intensiteit training geeft een nieuwe dimensie aan training- verhoging van intensiteit, niet volume, is de sleutel tot continue verbetering. Van HIIT word je sneller fitter.

Hoe hard moet je werken?

HIIT word beschreven als  hoger dan 75% van de maximale hartfrequentie (HF max.)  of 75% van de maximale zuurstofopname vermogen (VO2 max.) Vele studies gebruiken werkfasen van ongeveer 90% VO2 max. Op deze intensiteit wordt het moeilijk om je naam te zeggen. Je zult adem halen met open mond en snakken naar zuurstof.

Je moet voorzichtig zijn met HIIT als je zwanger bent of hart- en vaatziektes hebt. Raadpleeg je (huis)arts voordat je aan de training begint.

Voordelen van HIIT op een rij:

  • EPOC: Excess Post Oxygen Consumption’ (after burn) refereert aan de verhoging van het metabolisme na afloop van de training. Deze verhoging van energie uitgave draagt bij aan de totale hoeveelheid calorieën die verbrand worden in een trainingsperiode. Intensiteit blijkt de bepalende factor te zijn bij het produceren van EPOC. Hoe hoger de intensiteit hoe meer calorie uitgave nodig is na de training om het lichaam terug te krijgen naar ‘normaal’.
  • Vet verlies: Hoge intensiteit training is effectiever voor vet verbranding dan training op lage intensiteit. O.a. door de after burn (zie hierboven EPOC) en hormonale reacties op hoge intensiteit training (zie hieronder hormonale reacties.)
  • Hormonale reacties: Elke oefening die meerdere grote spiergroepen aanspreekt met voldoende intensiteit voor korte uitbarstingen en beperkte rusttijd (verhogen van niveaus van melkzuur) word geassocieerd met acute toename van de groeihormoon niveaus. Menselijk groeihormoon stimuleert spiereiwitsynthese en bevordert de oxidatie van vet. Verscheidene studies hebben aangetoond dat de trainingsintensiteit is direct gerelateerd aan de productie van groeihormoon. Dus hoe hoger de intensiteit hoe groter de toename van groeihormoon productie.
  • Tijd rendement: HIIT is een tijd efficiënte training. Je behaald betere resultaten in een kortere tijd.

Goede voorbeelden van High Intensity Interval Trainingen zijn GRIT Series en Insanity.