10887-a-beautiful-blonde-drinking-a-bottle-of-water-isolated-on-a-white-backg-pvRegelmatig zie ik mensen in de sportschool met een flesje sportdrank lopen. Het gaat zowel om mannen als vrouwen die bij de sportschool een groepsles volgen of in de fitness individueel trainen. Wat is eigenlijk een sportdrank en wanneer zou je een moeten gebruiken? Dat kan best lastig zijn vooral als je niet zo goed weet hoe jij je training en voeding op elkaar moet afstemmen.

Sportdrank is bedoeld als bron van energie en vocht gedurende en na een intensieve training. Onder intensieve training verstaan we in dit geval een training waarbij de intensiteit hoog ligt en de duur langer dan 1 uur. Spotdranken leveren koolhydraten en elektrolyten zoals natrium. Voor mensen die niet aan topsport doen is gewoon water al voldoende om vocht aan te vullen en gewone voeding bevat meer dan gewenste hoeveelheden zout.

Er zijn verschillende sportdranken en ze worden in drie categorieën verdeeld: Hypotoon, Isotoon en Hypertoon.

  1. Een hypotone sportdrank bevat max. 6 gram koolhydraten per 100 milliliter.
  2. Een isotone sportdrank bevat 6-8 gram koolhydraten per 100 milliliter.
  3. Een hypertone sportdrank bevat 8-15 gram koolhydraten per 100 milliliter.

Ter vergelijking kun je frisdrank of vruchtensap nemen want ze bevatten gemiddeld 10 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dat houdt in dat hypertone sportdrank veel suikers en calorieën levert en is dus overbodig voor recreatiesporters. Mocht je toch graag een sportdrankje gebruiken dan gaat de voorkeur uit naar een hypotone of isotone sportdrank. Deze twee zijn ook betere dorstlessers dan een hypertone sportdrank.

Heb jij vragen of loop je ergens tegenaan tijdens je training? Aarzel niet en neem contact op met FitAssen. FitAssen geeft je adviezen die toepasselijk zijn in je persoonlijke situatie.