Tegenwoordig zie je steeds vaker dat mensen kiezen voor een gezonde leefstijl en gaan volop sporten. Daarbij moet je denken aan fitness, groepslessen volgen, crossfit, buiten sporten, bootcampen etc.

Maar wat als je nou zwanger bent? Moet je dan helemaal niets meer doen of mag je juist net zo hard tegenaan gaan als voorheen? Daar is nogal wat discussie over. Zo zie je vaak op instagram de fitness goeroes nog volop squaten, deadliften en core trainen tijdens hun zwangerschap.

Hier een paar feiten op een rij, wat je wel en beter niet moet doen tijdens je zwangerschap:

  1. Na de eerste trimester probeer geen oefeningen meer te doen waarbij je op je rug moet liggen. Rugligging zorgt ervoor dat je aorta en vena cava worden dichtgeknepen. Hierdoor gaat minder bloed naar je hersenen en je hart. Hierdoor ontstaat dus zuurstoftekort. Dat geeft klachten zoals zweten, misselijkheid, het gevoel van flauwvallen.
  2. Ook de oefeningen die impact hebben op je buikspieren kan je beter vermijden. Denk daarbij aan (kick)boxen, of groepslessen zoals Bodycombat.
  3. Ook sporten in veel te hete ruimtes is af te raden, zorg dat je voldoende drinkt voor, tijdens en na de training. Altijd stoppen als je duizelig wordt of oncomfortabel voelt.
  4. Tijdens je zwangerschap kan je beter kiezen voor trainingen waarbij je stationair beweegt. Dat betekend dat je de oefeningen zoveel mogelijk stil uitvoert. Ook is het belangrijk om te voorkomen dat je een sport gaat beoefenen waarbij je je balans (evenwicht) kunt verliezen. Je wilt natuurlijk niet opeens vallen, want zo een klap kan uiteraard zeer gevaarlijk zijn voor je baby en voor jezelf.
  5. Het is verstandig om de training die je normaal gesproken gewend bent om te doen aan te passen. Een paar voorbeelden zijn: Planken i.p.v. op de rug liggen, low impact opties gebruiken, zorgen dat de bewegingen minder groot uitgevoerd worden en het voorkom van springen.
  6. Voor groepsles liefhebbers worden Grit Series, Bodycombat, Sprint, Insanity en andere intensieve lessen afgeraden. Zwangerschap is niet het moment om je fitheid naar een hoger level te brengen. Het is juist belangrijk dat je in beweging blijft en je lijf onderhoud. Ook intensieve en diepe stretches kan je beter vermijden i.v.m. gewrichten die heel soepel worden tijdens de zwangerschap.
  7.  Laat je verloskundige/ gynaecoloog of arts altijd weten wat je doet en volg te allen tijde de adviezen op.

Knowledge is not power, applying what you have learnd is!

Ik zeg geniet van je zwangerschap en wees een trotse mummy to be! 🙂